Jubiliejinis albumas „Žalio Vario XX“
2004-ieji metai „Žalvariniui“ tapo naujo skrydžio pradžia – tai buvo ne tik antrojo albumo įrašų, bet ir visiškai naujos kūrybinės epochos atvertis. Grupė ėmėsi savo vizijos su tokia aistra, jog kiekvienas įrašas virto ne tik garsais, bet ir galinga emocijų lavina, kurią kiekvienas klausytojas galėjo išgyventi. Šis kūrybos etapas – tarsi pasinėrimas į magiškas lietuviško folkloro gelmes, kur senieji praeities balsai atgimsta moderniame skambesyje, praturtintame gilia filosofija, jausmais ir muzikiniu ekspresyvumu. Kiekviena nata buvo išjausta, kiekvienas garsas – it atskiras paveikslas, kuriame susilieja mitai, tradicijos ir drąsa kurti šių laikų muzikos kontekste. „Žalio vario“ albumo kūrimo procesas tapo ir savotišku ritualu, kuriame susiliejo grupės narių sielos, jų siekis iš naujo atrasti lietuvišką dvasią ir pakviesti klausytojus į kelionę, kurioje pulsuoja ir praeitis, ir šiandiena. 2004 metais „Žalvarinio“ lyderis Robertas Semeniukas pradėjo naujo albumo kūrimo etapą. Tai buvo laikotarpis, kai muzika tapo savitu tiltu tarp praeities ir dabarties – subtiliai derinant sutartinių gylį ir šiuolaikinės roko muzikos elementus. Šis kūrybinis procesas reikalavo ypatingo susikaupimo, jautrumo detalėms ir nuoširdaus atsidavimo. Kruopščiai apgalvota melodija ir subtili aranžuotė buvo skirta tam, kad įkūnytų kolektyvinės kūrybos dvasią, nors ir sukurta vieno žmogaus rankomis. Albumo kūrimo kelias atspindėjo norą atverti naujas muzikines erdves, kuriose susijungia autentika ir naujovės, švelniai supindamos tradiciją su šiuolaikiškumu. Šis darbas tapo „Žalvarinio“ muzikine dovana, kviečiančia klausytojus į kelionę, kurioje atgimsta ir praturtėja lietuviškos muzikos šaknys. Naujų dainų įrašai prasidėjo kaip tikra muzikinė avantiūra – be aiškaus finansavimo, be garantijų, kas leis albumą, kas atsiskaitys už įrašus ir su didžiuliu tikėjimu likimu. Tai buvo laikotarpis, kupinas neapibrėžtumo, improvizacijos ir rokenrolo dvasios, kai studijoje virė ne tik garsai, bet ir nuolatinis bohemiškas chaosas. Nepaisant finansinių sunkumų, grupė visa širdimi atsiduodavo kiekvienam įrašų sesijos momentui. Įrašų studijos komanda, tikėjusi „Žalvarinio“ kūrybos jėga, tapo nepamainoma atrama, padėdama grupei ne tik su įrašais, bet ir vėliau surasti leidybinę kompaniją. Tai buvo iššūkių ir tikėjimo kupinas laikotarpis, kai kiekvienas garsas skambėjo kaip įrodymas, kad muzika gali įveikti bet kokius barjerus. Šio etapo pabaiga 2005-ųjų pavasarį pažymėjo ne tik albumo gimimą, bet ir bendrą visos komandos pergalę, kuri suvienijo jų muziką, kūrybiškumą ir pasiryžimą įveikti visas kliūtis. 2005 metų gegužės pabaigoje, kai albumas „Žalio vario“ pagaliau išvydo dienos šviesą, grupė „Žalvarinis“ atsidūrė tikro pripažinimo ir įkvėpimo viršūnėje. Albumą CD formatu išleido tuo metu didelė įrašų kompanija “Prior Musica”, kuri padėjo grupei prasiskinti kelią į platesnį žinomumą, o albumo sėkmė netrukus pavertė „Žalvarinį“ vienu ryškiausių alternatyvios muzikos vardų Lietuvoje. Klausytojus pavergė unikali šiuolaikiško skambesio ir lietuviško folkloro jungtis, ir tai tapo tikru muzikiniu fenomenu – dainos skambėjo tiek radijo stotyse, tiek televizijoje, tiek festivalių scenose, kur grupė sėkmingai užkariavo publikos širdis. Per tą laiką „Žalvarinis“ surengė daugybę pasirodymų visoje Lietuvoje ir už jos ribų, o vienas ryškesnių to laikotarpio akcentų tapo vaizdo klipo „Alaus, alaus“ filmavimas Rygoje. Ši daina, išsiskirianti savo energija ir įtaigiu ritmu, greitai tapo viena mėgstamiausių gerbėjų tarpe. Grupė daugybę kartų pasirodė Lietuvos nacionalinėje televizijoje rengtame šou “Lietuvos Dainų dešimtukas”, laimėjo metų atradimo prizą, taip pat LRT didžiojoje studijoje nufilmavo “Unplugged” koncertą su kviestiniais svečiais, 2005 metais tapo “Geriausia metų folk roko grupe”, 2006 metais Alternatyvios muzikos apdovanojimuose tapo “Geriausia metų etno grupe”. Tai buvo „Žalvarinio“ aukso amžius, kai jų muzika įkvėpė jaunimą, skleidė šventišką laisvės ir saviraiškos dvasią. Albumas tapo esminiu įkvėpimo šaltiniu daugybei jaunų muzikantų, o Lietuvoje netrukus pradėjo kurtis naujos grupės, siekiančios kurti panašiu stiliumi, kai kurios netgi pergrodavo „Žalvarinio“ dainas kaip koverius. „Žalio vario“ sėkmė pavertė „Žalvarinį“ kultūriniu reiškiniu, kuris ne tik praplėtė lietuviškos muzikos galimybes, bet ir padėjo pamatus naujai alternatyvaus folkloro bangai šalyje. Šis albumas ir laikotarpis įtvirtino „Žalvarinio“ muziką kaip ryškų pavyzdį, kad lietuviška tradicija gali gyventi modernioje muzikoje ir būti įkvėpimo šaltiniu ateities kartoms. Praėjus dvidešimčiai metų nuo albumo „Žalio vario“ sėkmės, archyvuose išliko tik septynių dainų garso takeliai – trapi relikvija iš „Žalvarinio“ aukso amžiaus. Šiuos įrašus prikėlėme antram gyvenimui, naujai sumiksavome ir atlikome modernų masteringą, kad garsas atspindėtų šiandienos kokybės standartus, tačiau neprarastų savo pirminės dvasios. Viena daina – „Užugdė Užugdė“ – buvo pilnai perrašyta iš naujo su dabartiniais grupės nariais, tačiau tai buvo atlikta su ypatingu kruopštumu ir pagarba originalui. Siekdamas išlaikyti autentiškumą ir ano laikotarpio atmosferą, grupės lyderis pasirinko neperkurti dainos aranžuotės. Kiekvienas ritmas, akordas ir melodinis vingis buvo išsaugotas taip, kad išliktų tas pats įkvėpimas, kuris kažkada traukė gerbėjus ir skatino kurti. Tai buvo kruopštus procesas, primenantis restauratoriaus darbą – subtiliai ir atsakingai atkurti originalą, išsaugant viską, kas jame buvo unikalu. Šis jubiliejinis albumas – tai duoklė klausytojams, kur lietuviškas folk susilieja su roko energija, o kiekviena daina alsuoja gitarų galia ir kūrybos laisve. Kiekviena daina yra it muzikinė poema, atskleidžianti unikalų, gilų ir maištingą „Žalvarinio“ požiūrį į kūrybą, tarsi kviečianti leistis į nutrūktgalvišką avantiūrą kartu. Tegul šis albumas vėl įkvepia, suskamba Jūsų širdyse ir atneša ugnies – kaip ir tuomet, kai „Žalvarinis“ stipriai palietė Lietuvos sceną su savo nepažabota dvasia!
All songs were recorded in September – December 2004, at the „Aurea” recording studio in Vilnius.
Recorded by sound director Laura Jurgelionytė and sound engineer Valdemaras Kiršys.
Except for the song „Užugdė Užugdė” was recorded at „1o7 Studio” in Vilnius in April-May 2024. Recorded by sound engineer Germanas Skoris.
All Songs were mixed and mastered by Gints Lundbergs.
All Music is composed, arranged & produced by Robertas Semeniukas
Cover Artwork by Martynas Ivinskas
Layout Design by Tomas Mozūra
